Timmar

Funktionella träningen på morgonen

En effektiv morgonträning för alla som vill komma igång :)I funktionell träning tränar man flera olika områden på en och samma gång, så som styrka, balans, rörlighet och koordination. Vi använder oss mycket av vår egna kroppsvikt samt enkla redskap så som gymnastikbollar, rollers, trx och gummiband för att göra rörelserna skonsamma och effektiva. Timmen passar för dig som vill förbättra eller upprätthålla din fysiska kondition och gillar att svettas. 

 

Funktionell träning

I funktionell träning tränar man flera olika områden på en och samma gång, så som styrka, balans, rörlighet och koordination. Vi använder oss mycket av vår egna kroppsvikt samt enkla redskap så som gymnastikbollar, rollers, trx och gummiband för att göra rörelserna skonsamma och effektiva. Timmen passar för dig som vill förbättra eller upprätthålla din fysiska kondition och gillar att svettas. I slutet av timmen görs en avslappning.

RVP(finska)

*RVP-reisivatsapeppu *- Lihaskuntopainotteinen tunti reisi-, vatsa- ja
pakaralihasten vahvistamiseen ja kiinteyttämiseen. Tunnilla vahvistetaan
myös syviä vatsalihaksia, mitkä muokkaavat keskivartaloa, parantavat ryhtiä
ja vähentävät rasitusta selässä.

HIIT(finska)

*HIIT* - Intervallitreeni, mikä kohottaa nopeasti kuntoa. Tehokkaat
lihaskuntoliikkeet ja aerobiset osuudet lisäävät voimaa, nopeutta ja
parantavat tekniikkaa. Treeni tehdään käyttäen monipuolisesti erilaisia
välineitä.

Kickboxning(berätta om du är intresserad,timmarna hålls inte just nu)

Kom och pröva kickboxning, varför?

Kickboxning utvecklar och belastar hela kroppen. Uthållighet, styrka och snabbhet är nyckelorden. Du kan vara säker på att du kommer att bränna fett under timmen. Under timmen går vi igenom följande saker:

  • Punch teknik
  • Kombination av spark och punch
  • Jobba i par(spark-punsch-offensiva tekniker)
  • Ner joggning och stretch

 

Seasonal yoga/Flow yoga

Seasonal Yoga är hatha (fysisk) yoga som väver in den kinesiska medicinen. De klassiska yoga positionerna förändras en aning för att stimulera akupunkturpunkter och meridianer.
Vi har även Qi gong flöden i Yogan och arbetar med att höja prana / Chi i våra meridianer. Vi arbetar med de Kinesiska och Indiska 5 elementen och deras relation till våra årstider, organ och våra känslor!

 

Yin yoga

 

Qigong och rörlighet

Qigong har utvecklats i Kina (för över 2000 år sedan) bl.a. för att förebygga sjukdomar. Med hjälp av övningarna, som består av mental koncentration, enkla rörelser samt andning, sätter vi igång kroppens energiflöde och tar bort och förbygger skadliga energiblockader. Under timmen görs även olika rörelser som förbättrar och bibehåller kroppens rörlighet. Vi använder oss även av rörelser från yoga och pilates. Timmen passar för alla.

 

Mamma-barn yoga

Under timmen gör vi mjuka rörelser som förstärker kroppen. För de små kan det löna sig att ta med ett eget underlag.

 

Mamma jumppa

*Mammababy* - Monipuolista treeniä, mikä parantaa lihaskuntoa, ryhtiä ja
kiinteyttää. Liikeet tehdään oman kunnon mukaan käyttäen painoja,
vastuskuminauhoja ja kehonpainoa. Kaikenikäiset vauvat ja lapset ovat
tervetulleita mukaan.

 

Avslappning(hålls sporadiskt)

Under timmen släpper vi loss alla spänningar vi har i kropp och huvud. Målet är att nå ett djupt avslappnat tillstånd dit man kan ha svårt att komma i vardagen. Vår kropp och speciellt vår tankeverksamhet behöver djupavslappning för att kunna bli medveten om och släppa skadliga spänningstillstånd som vi alla har mer eller mindre av. Dessa spänningstillstånd kan i längden försämra människans hälsa och därför är det viktigt att kunna känna igen och bli av med dem. Du lär dig även lätta knep och övningar som kan tas med i vardagen. 

 

(På finska)Mindfullness-/meditaatiokurssi

Tervetuloa pitämään hyvää huolta itsestäsi! Mindfulness-/meditaatiotunneilla tutkitaan kuinka lempeän, tietoisen läsnäolon harjoituksilla voi lisätä hyvinvointia ja jaksamista työssä ja arjessa. Yksinkertaiset harjoitukset vaihtuvat kerrasta toiseen ja teemme niitä niin kävellen kuin paikallaankin.
Kesto 45min

 

(På finska)Tanssiteraupeittiset illat

Tule latailemaan akkuja ja nauttimaan liikkeestä vailla suorituspaineita matalan kynnyksen tanssitunneille!
Tanssiterapeuttisissa illoissa hyödynnämme tanssi- ja liiketerapian sekä mindfulnessin ja rentoutuksen menetelmiä hyvinvoinnin lisäämiseksi. Toisinaan myös maalaamme tai piirrämme tunnelmia osana harjoituksia.
Osallistuminen ei vaadi aiempaa kokemusta tanssista tai hyvää fyysistä kuntoa – myös liikuntarajoitteiset ovat tervetulleita. Harjoitukset vaihtuvat joka kerta.
Kesto 1h

Mag och rumppa

Timmen passar alla och vi koncentrerar oss på bålen. Vi lär oss att använda våra inremagmuskler.