Timmar

 

Funktionella träningen på morgonen

En effektiv morgonträning för alla som vill komma igång :)I funktionell träning tränar man flera olika områden på en och samma gång, så som styrka, balans, rörlighet och koordination. Vi använder oss mycket av vår egna kroppsvikt samt enkla redskap så som gymnastikbollar, rollers, trx och gummiband för att göra rörelserna skonsamma och effektiva. Timmen passar för dig som vill förbättra eller upprätthålla din fysiska kondition och gillar att svettas. 

 

Funktionell träning

I funktionell träning tränar man flera olika områden på en och samma gång, så som styrka, balans, rörlighet och koordination. Vi använder oss mycket av vår egna kroppsvikt samt enkla redskap så som gymnastikbollar, rollers, trx och gummiband för att göra rörelserna skonsamma och effektiva. Timmen passar för dig som vill förbättra eller upprätthålla din fysiska kondition och gillar att svettas. I slutet av timmen görs en avslappning.

 

BAR

Booty & abs resistance. Under lektionen fokuserar vi på att få ordentlig kontakt med både rumpans och magens muskler med hjälp av resistansband, vilka ger effektiv träning för både de stora musklerna och mera isolerande träning för de små musklerna. Under timmen får du svettas ordentligt, bränna fett och stärka både inre magmuskler, benmuskler och rumpan. Inga egna resistansband behövs med till lektionen.

 

HIIT

*HIIT* - Intervallitreeni, mikä kohottaa nopeasti kuntoa. Tehokkaat
lihaskuntoliikkeet ja aerobiset osuudet lisäävät voimaa, nopeutta ja
parantavat tekniikkaa. Treeni tehdään käyttäen monipuolisesti erilaisia
välineitä.

 

Acrolow

Acroflow – styrka, vighet, smidighet, kroppskontroll – Akrobatik och rörelse för alla. Allt från huvud- och handstående till bryggor, hjulningar och hopp. Inga förkunskaper krävs, vi börjar från golvet upp. Vi strävar till att kunna kombinera rörelserna i ett smidigt flow. Även par- och gruppövningar. Timmen är inspirerad av capoeira och acroyoga.

 

PhysioPilates

Pilates är från början en metod för att öka kroppskontroll utvecklad av Joseph Pilates (1880-1967).  Målsättningen med pilates är att utveckla styrka, uthållighet och rörlighet samt att stärka kroppens djupa muskler. Pilates grundar sig på sex principer: andning, centrering, koncentration, kontroll, precision och rörelseflöde. Med hjälp av denna metod är det möjligt att lära sig känna balans mellankroppens muskler och leder, ökad kontroll och lugna ner överaktiva muskler.

I PhysioPilates har man kombinerat pilatesmetoden med fysioterapeutiskt kunnande. Instruktören är alltid en fysioterapeut med PhysioPilates-utbildning.  Vi tränar PhysioPilates i grupp där instruktören korrigerar och ger alternativa rörelser samt beaktar individuella behov.

 

Seasonal yoga/Flow yoga

Seasonal Yoga är hatha (fysisk) yoga som väver in den kinesiska medicinen. De klassiska yoga positionerna förändras en aning för att stimulera akupunkturpunkter och meridianer.
Vi har även Qi gong flöden i Yogan och arbetar med att höja prana / Chi i våra meridianer. Vi arbetar med de Kinesiska och Indiska 5 elementen och deras relation till våra årstider, organ och våra känslor!

 

Yoga för alla

Under timmen gör vi solhälsningar och bekantar oss med yogan och qigongen. Den här timmen passar alla som är nyfikna på yogan och de som önskar mera rörlighet och flexibilitet i kroppen.

 

Qigong och rörlighet

Qigong har utvecklats i Kina (för över 2000 år sedan) bl.a. för att förebygga sjukdomar. Med hjälp av övningarna, som består av mental koncentration, enkla rörelser samt andning, sätter vi igång kroppens energiflöde och tar bort och förbygger skadliga energiblockader. Under timmen görs även olika rörelser som förbättrar och bibehåller kroppens rörlighet. Vi använder oss även av rörelser från yoga och pilates. Timmen passar för alla.

 

Avslappning(hålls sporadiskt)

Under timmen släpper vi loss alla spänningar vi har i kropp och huvud. Målet är att nå ett djupt avslappnat tillstånd dit man kan ha svårt att komma i vardagen. Vår kropp och speciellt vår tankeverksamhet behöver djupavslappning för att kunna bli medveten om och släppa skadliga spänningstillstånd som vi alla har mer eller mindre av. Dessa spänningstillstånd kan i längden försämra människans hälsa och därför är det viktigt att kunna känna igen och bli av med dem. Du lär dig även lätta knep och övningar som kan tas med i vardagen.