Timmar

 

Funktionella träningen på morgonen

En effektiv morgonträning för alla som vill komma igång :)I funktionell träning tränar man flera olika områden på en och samma gång, så som styrka, balans, rörlighet och koordination. Vi använder oss mycket av vår egna kroppsvikt samt enkla redskap så som gymnastikbollar, rollers, trx och gummiband för att göra rörelserna skonsamma och effektiva. Timmen passar för dig som vill förbättra eller upprätthålla din fysiska kondition och gillar att svettas. Coach Gutte

 

Funktionell träning

I funktionell träning tränar man flera olika områden på en och samma gång, så som styrka, balans, rörlighet och koordination. Vi använder oss mycket av vår egna kroppsvikt samt enkla redskap så som gymnastikbollar, rollers, trx och gummiband för att göra rörelserna skonsamma och effektiva. Timmen passar för dig som vill förbättra eller upprätthålla din fysiska kondition och gillar att svettas. I slutet av timmen görs en avslappning. Coach Gutte

 

BAR

Booty & abs resistance. Under lektionen fokuserar vi på att få ordentlig kontakt med både rumpans och magens muskler med hjälp av resistansband, vilka ger effektiv träning för både de stora musklerna och mera isolerande träning för de små musklerna. Under timmen får du svettas ordentligt, bränna fett och stärka både inre magmuskler, benmuskler och rumpan. Inga egna resistansband behövs med till lektionen.Coach Annika

 

HIIT

*HIIT* - Intervallitreeni, mikä kohottaa nopeasti kuntoa. Tehokkaat
lihaskuntoliikkeet ja aerobiset osuudet lisäävät voimaa, nopeutta ja
parantavat tekniikkaa. Treeni tehdään käyttäen monipuolisesti erilaisia
välineitä. Coach Gutte

 

Acrolow

Acroflow – styrka, vighet, smidighet, kroppskontroll – Akrobatik och rörelse för alla. Allt från huvud- och handstående till bryggor, hjulningar och hopp. Inga förkunskaper krävs, vi börjar från golvet upp. Vi strävar till att kunna kombinera rörelserna i ett smidigt flow. Även par- och gruppövningar. Timmen är inspirerad av capoeira och acroyoga.Coach Alex

 

MOVE IT

På denna timme får du dansa och röra dig till afrikanska, latinamerikanska och populära rytmer från både förr & nu. Lätta koreografier som passar för alla och inga förkunskaper behövs. Alla som vill kan dansa och den känsla som uppstår när man rör sig till härlig musik vill jag dela med er. Kom med och skaka loss alla bekymmer och lämna passet med svetten i pannan och ett stort leende på läpparna! Coach Evelina

 

PhysioPilates

Pilates är från början en metod för att öka kroppskontroll utvecklad av Joseph Pilates (1880-1967).  Målsättningen med pilates är att utveckla styrka, uthållighet och rörlighet samt att stärka kroppens djupa muskler. Pilates grundar sig på sex principer: andning, centrering, koncentration, kontroll, precision och rörelseflöde. Med hjälp av denna metod är det möjligt att lära sig känna balans mellankroppens muskler och leder, ökad kontroll och lugna ner överaktiva muskler.

I PhysioPilates har man kombinerat pilatesmetoden med fysioterapeutiskt kunnande. Instruktören är alltid en fysioterapeut med PhysioPilates-utbildning.  Vi tränar PhysioPilates i grupp där instruktören korrigerar och ger alternativa rörelser samt beaktar individuella behov. Coach Karis Fysioterapi

 

Seasonal yoga/Flow yoga

Seasonal Yoga är hatha (fysisk) yoga som väver in den kinesiska medicinen. De klassiska yoga positionerna förändras en aning för att stimulera akupunkturpunkter och meridianer.
Vi har även Qi gong flöden i Yogan och arbetar med att höja prana / Chi i våra meridianer. Vi arbetar med de Kinesiska och Indiska 5 elementen och deras relation till våra årstider, organ och våra känslor!

 

Qigong och rörlighet

 

Qigong har utvecklats i Kina (för över 2000 år sedan) bl.a. för att förebygga sjukdomar. Med hjälp av övningarna, som består av mental koncentration, enkla rörelser samt andning, sätter vi igång kroppens energiflöde och tar bort och förbygger skadliga energiblockader. Under timmen görs även olika rörelser som förbättrar och bibehåller kroppens rörlighet. Vi använder oss även av rörelser från yoga och pilates. Timmen passar för alla.Coach Ina

 

Dynamisk Hatha Flow

Hatha yoga är grunden för många av dagens modernare yogastilar. Inom Hatha yoga utövar man asanas (yogaställningarna) och pranayama (andningsövningar), kriyas (reningsövningar) och meditation.
“Ha” betyder sol och “tha” betyder måne på sanskrit, eller att utföra någonting med kraft. En av de många målen med Hatha yoga är att kombinera värme med avslappning för att balansera kropp, sinne & själ.
På denna timme fokuserar vi såväl på enskilda asanas som på kombinationer av flera olika för att skapa ett så kallat “flow” genom vinyasas. På detta sätt stärker vi kroppen, utökar rörligheten och stillar sinnet.
Yogaställningarna justeras beroende av erfarenhet och individuella behov. Nyfikna nybörjare är välkomna.Kom med och upptäck yogans magiska krafter med mig! Coach Evelina

 

Hatha Yoga

*Hatha yoga* är en lugn yoga form som fokuserar på kroppen och sinnet. Genom andningsövningar, yoga positioner och avslappning lär vi oss att vara närvarande, skapa balans och få en liten paus från vardagens stress. Hatha yoga är en klassisk och ursprunglig yoga form. Vi fokuserar på att hålla positionerna för en längre tid för att få den mesta medicinska nytta ur positionerna. Passar för alla nivåer. Coach Cecilia

 

Barn Yoga 6-10år

Yoga hjälper barn att må bra i kropp, sinne och själ. Den fysiska kroppen aktiveras samtidigt som koncentrationen förbättras och en känsla av lugn uppstår. På denna timme får barnen på ett lekfullt och tryggt sätt röra sig, uttrycka känslor, slappna av samt umgås med andra. Barnens självkännedom fördjupas, förståelsen för olika individer ökar och barnet känner sig tryggare. Yoga kan hjälpa barn att upptäcka viktiga egenskaper inuti dem själva som behövs för att leva ett mera harmoniskt och lyckligt liv, både nu och i framtiden, trots samhällets turbulens och livets utmaningar.

 

Avslappning(hålls sporadiskt)

Under timmen släpper vi loss alla spänningar vi har i kropp och huvud. Målet är att nå ett djupt avslappnat tillstånd dit man kan ha svårt att komma i vardagen. Vår kropp och speciellt vår tankeverksamhet behöver djupavslappning för att kunna bli medveten om och släppa skadliga spänningstillstånd som vi alla har mer eller mindre av. Dessa spänningstillstånd kan i längden försämra människans hälsa och därför är det viktigt att kunna känna igen och bli av med dem. Du lär dig även lätta knep och övningar som kan tas med i vardagen.